Ontwerp concepten

Vormsoorten:

Herhalen

De vele ringen achter elkaar kunnen we zien als een herhaling van cirkels in een rondgaande vorm.









De netjes uitgelijnde rij vrachtwagens is vanuit dit perspectief te zien als een herhaling van dezelfde vormen van de truck tot in het oneindige. Het effect wordt versterkt door alle trucks in dezelfde kleur.









Deze rij van Chinese beelden en kolommen, zijn net als de trucks hierboven en herhaling, een kopie van het voorgaande.









Herhaling zien we ook terug op deze postzegel, hierin is het steeds kleiner worden van de postzegel een gelijk blijvend beeld in het beeld. Deze herhaling geeft dieptewerking tot in het oneindige.







Stapelen


Stapelen is het op elkaar zetten van materialen. Containers kunnen gemakkelijk worden gestapeld en geven duidelijk weer wat stapelen is en/of hoe een stapel eruit kan zien.













Vervoer is duur, dus efficiënt met ruimte omgaan is belangrijk voor een transportonderneming. Deze boten zijn gestapeld op een grotere boot. Een stapel die lijkt op een trapsgewijze stapeling.










Stapelen kom je overal tegen, zo ook in de  keuken.












Een maquette gemaakt van gestapelde elementen. Verschillende lagen geven het effect van een stapel weer. Een berg loopt taps toe in de hoogte, zo is het ook met vele gebouwen.














Deze architect laat in zijn ontwerp een mooi voorbeeld zien van gestapelde woningbouw. Simpelweg door de vorm van een standaard huis te stapelen.









Pallets zijn ontworpen om goederen mee te transporteren en om ze goed stapelbaar te maken voor efficiënt transporteren. Een stapeling van pallets ziet er strak uit.









Zoals pallets zijn gestapeld, kun je ze vergelijken met een flatgebouw waar woningen op elkaar zijn gestapeld.








Dit geometrische schilderij laat een trapsgewijze stapeling zien van kubussen.














Dragen


Dragen is het gewicht geleiden naar de aarde. De zwaartekracht is hiervan de oorzaak.

Op deze afbeelding een man en een vrouw, die een kist dragen.











Ook in de natuur zijn er draag structuren waar te nemen. Het menselijk lichaam heeft een skelet om de organen te dragen. Zonder het skelet zouden we niet kunnen lopen en eruit zien als een ballon gevuld met pudding.











Het skelet is sterk genoeg om behalve het lichaam ook andere gewichten te dragen. Deze vrouwen dragen het gewicht van de gewassen op hun hoofd. Het skelet dient hier als functie van een kolom, die het gewicht ondersteund.









In een autogarage kom je een voertuigen-brug tegen. Het platform waarop de auto staat word gedragen door staalkabels die in de kolommen van de brug zijn verborgen. Door de staalkabels kan de brug de auto liften. Het dragen is hier in combinatie met trekken/hijsen.







Een gebouw word gedragen door kolommen, wat op deze foto goed is te zien.











Het dragen is noodzakelijk om het dak of de vloeren boven de grond te houden.










Samenhang


Koraalrif ziet er vaak als één geheel uit, terwijl het eigenlijk allemaal verschillende plantjes zijn en er veel verschillende vissoorten leven. Op dit plaatje is een samenhang van deze vissoorten en plantjes te zien wat toch één geheel lijkt te zijn.









Het jing en jang teken ziet eruit als één geheel terwijl het bestaat uit de tegenpolen zwart en wit en er verschillende vormen in zitten. Deze samen vormen het geheel jing en jang.










Een machine bestaat uit allerlei verschillende onderdelen die samen de machine maken.








 Dragen

Van een boom is de stam het enige gedeelte dat draagt. Op dit plaatje is mooi te zien dat de takken en bladeren een erg groot gedeelte in beslag nemen ten opzicht van de stam.













De naaldhak van een stiletto ziet er kwetsbaar uit, terwijl het toch een groot gedeelte van de persoon erop moet dragen.













Knopen , verbinden

Mensen willen graag weten hoe alles zit. Ze zijn zeer nieuwsgierig, dat geld voor alles. En ontwerpers/ bedenkers van  modellen spelen daar op in, zoals hierboven is te zien. Het is duidelijk dat deze 2 delen in elkaar horen/ passen.
Ook architecten spelen hierop in. Ze willen in hun gebouw door middel van knopen en verbindingen hun structuur van het gebouw weergeven.




 

 Hierboven zijn heelveel verbindingen aangeven als één grote knoop. Dat zijn dus beide vormsoorten in één. Als een persoon deze knoop zit wil hij graag weten hoe het in elkaar zit. Dat wil een architect ook bereiken met zijn gebouw. Hij wil graag dat mensen in het gebouw komen kijken hoe het in elkaar zit.












De uitlaat is ook één grote verbinding van verschillende delen die aan elkaar gelast zijn, maar deze vormen uiteindelijk ook één geheel.





Vormconcepten:

Symmetrie


Symmetrie is als een spiegel. Wanneer in deze foto door het midden een lijn word getrokken, dan is de linkerhelft een spiegelbeeld van de rechter. Dit geld ook voor de onder en bovenzijde van deze foto.













Symmetrie komt ook regelmatig in de natuur voor, hoewel absolute symmetrie onnatuurlijk is. Doch voelen veel mensen zich aangetrokken tot een gezicht dat symmetrie vertoont. Het maakt de mens en dier aantrekkelijker.

















Wederom een voorbeeld in de natuur. Een doormidden gesneden paprika vertoont symmetrie.












Hiërarchie



Hiërarchie gaat over hoogteverschillen. Voornamelijk om macht en machtiger. Veel en of breed onderaan, weinig en of smal naar boven. Een piramide geeft heel goed grafisch weer, wat hiërarchie is. Top, midden en laag.













Hiërarchie in de natuur, komt veel voor bij kuddedieren. Altijd is er een leider en zijn er volgers. Ook in het bedrijfsleven is hierarchie sterk aanwezig: werkgever en werknemers. Vroeger, baas en werkers.














In de architectuur krijgt hiërarchie betekenis in gebouwen. Bijvoorbeeld: laagbouw en hoogbouw plus alles wat er tussen in zit. Maar ook in een gebouw zelf, zoals hiernaast is te zien: een onderlaag op straatniveau, een hoger gelegen middendeel en een top. (penthouse)








Contrast


Tegenover- gestelden geven een duidelijk waarneembaar contrast. Een dambord laat dat goed zien, zwart en wit zijn eigenlijk geen kleuren maar in het spectrum ertussen bevatten zij alle kleuren. Van zwart naar wit zijn duidelijke overgangen, grenzen. Wanner deze grenzen vertroebelen word het grijs van kleur en het contrast minder scherp.









Ook verschillende kleuren zijn in contrast met elkaar, net zoals zwart en wit het zijn. Het geheel geeft wel een veel bonter beeld, maar ook hierin kunnen contrasten scherp zijn of vager wanneer kleuren in elkaar overvloeien.











Op deze foto is het contrast tussen vreemde vormen en standaard vierkante vormen van omliggende gebouwen. Wanner er meer van deze moderne gebouwen met complexe vormen worden bijgebouwd wordt het contrast met de omgeving minder.








Op deze foto is het net andersom, het historische gebouw in het midden is in contrast met de moderne winkels in de omgeving.











Focuspunt


Een focuspunt is een opvallend deel binnen een geheel. Hiernaast is het duidelijk weergegeven wat ermee wordt bedoeld. Je aandacht wordt getrokken naar het midden van de brief, naar een focuspunt.












Zo laat deze foto een focus zien op de wielrenners, door de snelheid wordt de omgeving op deze foto vaag, minder belangrijk.











Ook hier weer een afbeelding van het middelpunt. de kleur en vorm van het plantje maakt het een focuspunt ten opzichte van de omgeving. Het plantje hoeft voor de focus niet in het midden van de foto te worden geplaatst, maar versterkt het wel.








Structuur

De structuur is belangrijk in ons leven. Iedereen verlangt wel een beetje naar structuur in zijn leven, en ons leven zelf is ook “een structuur”. Wij bestaan uit moleculen en deze zijn ook gestructureerd opgebouwd. De meeste gebouwen hebben ook een structuur. Want de architect is ook een mens, dus verlangt ook naar structuur.









Een raster is ook een goed voorbeeld van structuur. Er zijn steeds dezelfde blokjes naast elkaar gezet met een steeds even grote ruimte tussen de blokjes. Bij ontwerpen van architecten worden ook vaak rasters gebruikt als underlayer.









Structuur hoeft niet altijd dezelfde vormen te hebben. Het kan ook dat er steeds dezelfde opbouw wordt gebruikt. Zoals hierboven te zien is.







 
gat in muur:

Het meest duidelijke voorbeeld van een gat in de muur, is natuurlijk een letterlijk gat in de muur.







Het gat in de muur bij architecten word meestal gezien als ramen en deuren in gevels. De ramen en gevels zorgen voor gaten die worden opgevuld met kozijnen voor de deuren en ramen.














Er zijn ook gaten in de muur die zorgen ervoor dat daar je aandacht naartoe word getrokken. Dat betekent niet dat het een heel groot gat hoeft te zijn maar juist een gat die iets speciaals heeft. Dat proberen architecten ook in hun ontwerpen toe te passen, zoals hierboven.








Open en dicht

Glas is eigenlijk een vast materieel dus dicht, maar je kan er wel doorheen kijken waardoor het open is.











Een blouse kan je open en dicht dragen. Dezelfde blouse kan hierdoor een hele andere uitstraling geven.










Een deur kan open dicht staan. Als de deur dicht is blokkeert hij een doorgang terwijl als die open is het juist een doorgang geeft.











Ontwerpbeginselen:

Geometrie



Geometrie gaat over abstracte of kunstmatige vormen. Kunstmatig duid op onnatuurlijk, door de mens gemaakt. Deze creaties zijn uitingen van ons intellectueel vermogen.











De gulde snede is een geometrische verhouding, die opvallend veel in de natuur voorkomt. Wellicht dat het daarom zeer populair is bij ontwerpers.










Leonardo da Vinci zocht naar menselijke verhoudingen. hiervoor gebruikte hij geometrie om ze meetbaar te maken. De basis van de ergonomie.












In de architectuur wordt veelvuldig gebruik gemaakt van geometrie. Om oppervlaktes te versieren of om ruimtelijke modellen te perfectioneren. Hierbij wordt rekening gehouden met de menselijke maat en vaak ook met de gulde snede.








Compositie



Compositie is de ordening van verschillende objecten. In een schilderij, een stilleven, is de compositie erg beeldbepalend.











Verschillende voorwerpen geven de schildering betekenis, soms is er een ordelijke verdeling, maar soms ook niet.











In dit beroemde schilderwerk van Piet Monderiaan is gecomponeerd met kleuren en grote van oppervlaktes. Tevens is er een soort van ordelijkheid zichtbaar.











Van 2D naar 3D. Ook ruimtelijke vormen zijn te rangschikken, te ordenen, te componeren. Het voorwerp hiernaast geeft een impressie van een ruimtelijke compositie. (de ruimtelijke vormen zijn op een bepaalde plaats ten opzichte van elkaar geordend of tentoon gesteld.)













Zo is het ook met gebouwen in stedelijke en plattelands gebieden. De plaats en ordening geven een compositie weer.











Ritme


De golven geven het ritme van de zee weer. Een ritme is een herhalend of terugkerend element of groep.









Herhaling en ritme is nauw met elkaar verbonden. Bij herhaling gaat het over objecten die zichzelf herhalen of een kopie zijn. Een ritme is vaak een groep van verschillende elementen die herhaaldelijk voorkomt.










Ritme van kleur en ritme van de noten.



















Deze daken zijn ritmisch weergegeven.














Ritme of herhaling...













richting:

Richting word op de weg meestal aangegeven met borden. Ook in musea worden borden gebruikt om een richting aan te geven.










Mensen kunnen je ook een richting wijzen. Met woorden kunnen ze je het vertellen maar ook met de handen kunnen ze je de richting wijzen.










Dit is een looprichting op een plattegrond van een stad. Maar het kan ook op een plattegrond van een huis zijn. Architecten kunnen ook een duidelijke richting aangeven in hun gebouw, zonder borden of iets dergelijks. Maar juist d.m.v. lichtinval en versmallingen en verbredingen in het ontwerp!













Relatie tot tijdperk

Tijdsbalk geeft verschillende tijdperken weer. Gebouwen en gebeurtenissen zijn te koppelen aan één van deze tijdperken. 




In de film ‘back to the future’ wordt gespeeld met het heden en de toekomst. Hierdoor komen de hoofdrol
spelers in verschillende relaties met tijdperken.